dinsdag 22 juni 2010

Weetjes, conclusies, bedenkingen...

Een plaatsje waar ik alles wat mij te binnenschiet over onze reis, neerschrijf:

*de grote steden (LA, San Diego, San Fransisco) zijn leuk voor even, maar niet echt aan ons besteed. Wij vertoeven liever in de natuur en minder drukke gebieden.
*San Fransisco vond ik de mooiste stad die we bezochten
*HorseShoe Bend het mooiste wat ik gezien heb
*Sea World een zeer geslaagd park
*ik vond het fantastisch om 5 weken 24/24 en 7/7 bij mijn gezin te zijn.
*vond het weer hier enorm fascinerend: het ene moment sneeuw, een uur later zon, nog een uur later in het zwembad
*Amerikanen zijn trots op hun land, ook al weet de helft niet waarom ze trots zouden moeten zijn.
*Rondtrekken is echt ons ding, willen binnen enkele jaren graag de oostkust doen, maar eerst een hele som sparen
*de kinderen genoten ook ten volle en waren heel erg flink, ook al was het soms saai en lang autorijden
*97% van de auto's die je hier ziet, zien er héél proper uit, lijken altijd recht van de carwash te komen
*80% van de wagens die je ziet (buiten de steden) zijn RV's, trailers en pick-ups.
*Vrachtwagenchauffeurs kunnen hier echt wel rijden, gebruiken ook alle rijstroken (vaak 5 of 6)
*Hier heb je op de autostrades "carpool lines" en deze zijn vaak altijd leeg.
*Groenten en fruit enorm moeilijk te vinden in de gewone warenhuizen
*Als hier een auto niet meer rijdt of gebruikt wordt, laten ze hem gewoon in de tuin als decoratie staan omdat ze er niets meer voor krijgen.
*de mensen zijn sociaal en praten heel graag met anderen
*de eerste vraag die een Amerikaan stelt is: "where are you from?"
*de tweede vraag is altijd: "what's your job"
*enorm veel rijstroken
*op bepaalde plaatsen enorm veel wind*voor alles een verkeersbord!
*een trein toetert hier altijd bij het naderen van een overweg, de eerste dagen dachten we dat wanneer wij dat 's nachts hoorden er iemand op de sporen stond, maar blijkbaar wordt dat standaard gedaan.
*politie, je ziet ze hier altijd en overal en dat zorgt wel voor een veilig gevoel. Ofwel is het de sheriff, ofwel de park ranger, ofwel de highway patrole, ... Blauw/beige op straat is hier echt van toepassing. We zagen ook enkele keren iemand aan de kant gezet worden op de highway, spannend!
*je hebt hier bijna overal gratis draadloos internet, op de parking van de walmart, gewoon in de stad, op de campgrounds, ...
*de zwembaden zijn hier nergens echt voorzien op kinderen. Finn kan meestal wel staan, maar Tijl maximum een metertje ofzo en Sien, die moet op de trappen blijven zitten om te spelen. We zagen ongeveer 20 verschillende zwembaden en slechts eentje vonden wij geschikt en kindvriendelijk (vanaf 4 jaar ofzo, want was toch over de hele lengte minstens 3 ft diep) dat was de Koa campground in San Diego.
*ik zag hier op die vijf weken waarschijnlijk meer fastfoodrestaurants dan ik in de rest van mijn leven zal zien! Je hebt hier op de autostrades zelfs "food-exits".
*Winkelkarretjes zijn hier ook voorzien voor grotere gezinnen, zo kan je vaak makkelijk drie kindjes in je winkelkarretje plaatsen en dat vonden mijn kinderen (en ik ook) wel geweldig.
*ik kan moeilijk wennen aan het aangeven van de prijzen hier. In de winkels is alles zonder taks geprijsd en dat is verwarrend. Je weet ook niet hoeveel die taks is, dus weet je ook niet hoeveel je moet betalen. Iets staat bijvoorbeeld geprijsd aan 99ct en dan sta je daar met je dollar aan de kassa en krijg je te horen dat je 1,O8 moet betalen. Voor de mensen hier is het normaal, maar ik vind het gewoon verwarrend en begrijp niet waarom ze dat niet doen zoals thuis, prijs incl taks vermelden.
*"tips", ook zoiets wat ik wat "raar" vind en ik moet bekennen dat wij het soms wel vergaten (waarschijnlijk tot frustratie van de personen in kwestie). We gingen met Amerikanen uiteten en zij vertelden ons dat ze vaak een tip van 20% geven! Blijkbaar verdienen de obers, serveersters, taxichauffeurs ... hier echt maar 3 dollar per uur en maken die fooien eigenlijk hun loon. Laatst stond geafficheerd bij een sightseeiingtour 5 dollar/pers voor een "ok tour", 10 dollar/pers voor een "good tour", > 10 dollar/pers voor een "excellent tour" en ik moet bekennen dat de tour wel heel goed was, maar ik ga toch geen 50 dollar extra geven bovenop de prijs die al betaald werd!
*vliegen, tja het hoort erbij
*overal fastfoodrestaurants die dan ook nog eens 24/24 en 7/7 geopend zijn, maar dan ook enorm veel lightproducten zelfs veel lightbier enz...
*alles is hier ook veel zoeter dan thuis, zoals bijvoorbeeld de Cornflakes Smacks, dezelfde verpakking en naam als thuis, maar bijna dubbel zo zoet.
*Koffie! Een land waar overal (lekkere) koffie te verkrijgen is! Ideaal voor een koffieleut als mij dus. Hoewel ik thuis bijna walg (lichtjes overdreven) van koffie in plastic of kartonnen bekertjes, is dat hier "normaal" en ben ik er ook aan gewoon geraakt en zelfs van gaan houden (koffie blijft echt heel lang warm). Ook drink ik nu vlotjes koffie met een rietje, ook iets wat nooit in mijn gedachten zou gekomen zijn thuis.
*Er zijn hier enorm veel dikke mensen en vaak niet door een medische of genetische oorzaak ;-) ik heb zo'n vaag vermoeden dat de fastfoodrestaurants hier iets mee te maken hebben. Ik voelde mij zelfs vaak aan de slankere kant en dat is al een hele tijd geleden dat ik dat gevoel nog had. Wat ook opvallend is zijn de enorm dikke kinderen, kinderen van een jaar of zes die dubbel zo dik zijn als Finn.
*Daklozen, je weet dat ze overal zijn, ook in Belgie, maar hier zijn ze echt opvallend aanwezig, zeker in en rond de steden (in de nationale parken ofzo kom je ze niet tegen). Overal zie je daklozen met hun heel hebben en houden in de winkelkarretjes, je ziet mensen slapen onder bruggen, arme mensen bedelen, ... Het is zeer confronterend en vooral schokkend voor de kinderen en met momenten voel je je ambetant omdat ze jou zien als de "rijke europeaan" en dat zorgt dan weer voor een onveilig gevoel. Je wordt wel niet lastiggevallen door hun.
*Los Angeles wordt bij ons vooral gelinkt aan Beverly Hills, Hollywood, glitter & glamour, maar uiteindelijk is dat maar een zeer klein deeltje van LA. Wij zien LA nu meer als een arme buurt, een verouderde buurt, woonwagenparken, een soms wel vuile buurt, ... Helemaal niet zo glamoureus als je zou denken, integendeel.
*Multiculturele gemeenschap. In San Fransisco zijn er enorm veel Aziaten, dat viel ons al op toen wij arriveerden op de luchthaven, de eerste 10 personeelsleden waren van aziatische origine, onze taxichauffeur ook, ... Meer naar het binnenland toe zie je dan de "blanke" amerikanen en hoe zuidelijkere wij gaan, hoe meer mexicanen (of van mexicaanse oorsprong) wij tegenkomen. In de grote steden als LA zien we dan ook veel zwarten. In het zuiden van Californië wordt dan ook enorm veel spaans gesproken en met momenten was ons engels zelfs beter dan dat van de inwoners zelf die dan spaans als moedertaal hebben.
*Toeristen, veel amerikanen trekken naar de nationale parken tijdens hun vakantie, wij zien zo'n park op 1 dag tijd, terwijl zij er 5 dagen als hun jaarlijkse vakantie doorbrengen. Misschien valt de drukte in de zomermaanden dan ook weer wel wat mee als wij terug willen komen binnen enkele jaren naar de oostkust. De mensen van de oostkust trekken dan (hopelijk) allemaal naar het westen en zo hebben wij niet zo'n drukte. Wij gaan alleszins Hans & Connie volgen via hun website. Zij trekken binnenkort naar de oostkust en wij kregen al enorm veel info van hun over de westkust, die ze enkele jaren geleden deden.
*...

Ik zal in de loop van de volgende dagen en weken waarschijnlijk hier nog aanvullingen doen, want er blijven dingen mij te binnenschieten...

1 opmerking:

  1. lieve creemers24 juni 2010 om 11:27

    proficiat met je reis en leuk dat je met je hele gezin ervan hebt kunnen genieten groetjes lieve

    BeantwoordenVerwijderen